Infrahealth

NIEUWS

We houden je graag op de hoogte van de laatste trends en het nieuws op het gebied van Zorg- IT en Zorgdomotica. Maandelijks publiceren we op deze pagina een blog gekoppeld aan deze onderwerpen. Ook houden we je hier op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen HealthDomotics.

03 dec

REGISSEER IT ONTWIKKELING IN DE ZORG ALS EEN BAAS

Ken je dat gevoel? Dat de wereld en alle ontwikkelingen langs je heen vliegen? De oplossingen van gister, staan vandaag alweer ter discussie. In de Zorg is dat niet anders. En misschien wel meer dan ooit heeft de snelle ontwikkeling van IT een grote impact op zorgorganisaties. Hoewel de oorzaken heel divers zijn, is de oplossing even simpel als complex. Het stelt simpel gezegd nieuwe eisen aan de IT organisatie. Maar hoe pak je dit aan? Daar zit juist de complexiteit.

Waar in traditionele IT organisaties met name gebruik wordt gemaakt van eigen toepassingen, zie je in toenemende mate dat kantoorautomatisering en toepassingen in rap tempo worden afgenomen uit ‘de cloud’. In de oude situatie beheren medewerkers eigen systemen. Op deze systemen werden eigen toepassingen geïnstalleerd, die met zelf ingerichte werkplekken kunnen worden gebruikt. Door gebruik te maken van diensten van de datacenters van met name Microsoft, Google, Amazon en IBM, gecombineerd met een Elektronisch Cliënten Dossier in het datacenter van de leverancier, is de IT organisatie niet meer in staat zijn traditionele rol uit te voeren. En er zijn meer oorzaken waardoor zaken snel veranderen voor de IT organisaties . Hieronder de 4 belangrijkste oorzaken, overzichtelijk onder elkaar:

  1. Gebruik diensten en datacenters van leveranciers zoals Microsoft en Google.
  2. Patiënten en cliënten moeten met behulp van IT steeds meer vanuit huis geholpen kunnen worden.
  3. Zorgdomotica wordt steeds meer IT in plaats van facilitair.
  4. Wet en regelgeving stelt steeds hogere eisen aan kwaliteit, veiligheid en privacy.

Oke, dus de rol van de IT organisatie en de mensen die er werken verandert. Wat komt daarvoor in de plaats? IT organisaties krijgen in deze verandering de rol van IT regisseur. Maar wat houdt dit eigenlijk in? En kan een traditionele beheerorganisatie zonder meer de omslag naar IT regisseur maken?

Nee, deze transitie gaat niet over één nacht ijs en vaak wordt dit proces en de impact hiervan ernstig onderschat. Hieronder 6 concrete adviezen die jou gaan helpen in de stap van beheer naar regie.

1. Positioneer regie op IT op strategisch niveau binnen de organisatie

Regie op IT vereist allereerst positionering van IT op strategisch niveau in de organisatie. Vanuit de visie van de organisatie op de te leveren zorg, stelt de IT organisatie een visie op waarmee de IT vormgegeven wordt. Deze positionering van IT vereist een continue toetsing van de visie en de uitvoering van deze visie bij de zorg. De IT organisatie moet de Zorg begrijpen en de rol van IT goed kunnen uitleggen op bestuurlijk niveau.

2. Herpositioneer de rol van de IT organisatie

Bij de uitvoering van de visie moet de IT organisatie opnieuw de rol nemen tussen de zorg en de leveranciers van de IT. Hierbij is de leverancier verantwoordelijk voor de uitvoering; de IT organisatie moet overzicht over de verschillende leveranciers houden, en zorgen dat zij samen diensten leveren conform de verwachtingen van de zorg.

3. Verwachtingsmanagement als sleutel naar resultaat

Verwachtingsmanagement naar de zorg is een belangrijke rol van de IT-regisseur: niet alle veranderingen kunnen op hetzelfde moment uitgevoerd worden. Met behulp van een projectportfolio kan een organisatie bepalen welke zaken prioriteit hebben. Dit is een samenspel tussen de zorg, waar functionaliteit gevraagd wordt, de IT-organisatie die zicht heeft op afhankelijkheden en het bestuur waar de financiering bepaald wordt. Regisseer het tempo van de verandering van IT samen met de zorg.

4. Meten is weten

De IT-organisatie voert ook regie op de geleverde kwaliteit van IT-diensten. De zorg moet een oplossing krijgen die past en werkt, en doorontwikkeld wordt. Door continu met leveranciers in gesprek te gaan over de verwachtingen en de daadwerkelijk ervaren kwaliteit, en vooral de vertaalslag te maken naar wat de zorg echt nodig heeft, wordt het verschil gemaakt.

5. Ken je plek

Niet langer heeft de IT-organisatie de kennis van alle systemen en toepassingen zelf in huis. Door de razendsnelle ontwikkeling van IT is dit ook niet meer op te brengen voor veel zorgorganisaties. De rol van IT-regisseur leidt tot IT waarmee de zorg echt geholpen wordt, en sturing op de kwaliteit van IT, gemeten vanuit de visie en gestelde kwaliteitseisen van de zorg.

6. Laat je adviseren en praat met professionals

InfraHealth helpt jouw organisatie natuurlijk graag bij deze transitie. Bij ons moet de kachel ook roken! Maar zonder gekheid…  Ga niet bouwen zonder tekening. Een juiste aanvang van deze transitie van een uitvoerende IT organisatie naar die van IT-regisseur voorkomt later in het traject een hoop gedoe en foute keuzes. Wij kennen het proces en weten op voorhand waar je mee te maken krijgt. Die winst heb je dus al te pakken!

Een hulpmiddel hierbij is de InfraHealth Quick Scan. Met deze tool wordt gekeken hoe het staat met de visie op IT, de vertaling van deze visie naar de praktijk en aanbevelingen om te komen tot een adequate inrichting van de IT organisatie gericht op de toekomst. Ook helpen we je graag hands-on bij het realiseren van de al in gang gezette transitie.

Nieuwsgierig? Doe hier onze Quick Scan!

Heb je een vraag naar aanleiding van deze blog of wil je meer weten over dit onderwerp? Neem vrijblijvend contact op met Niek Ferwerda. We staan je graag te woord!

Bel +31 6 22883111 of mail naar niek.ferwerda@infrahealth.nl

28 sep

Internet of things (IoT) ontwikkelingen in de zorg

IoT, we komen deze term steeds vaker tegen.  De afkorting van ‘Internet of things’. Oftewel in goed Nederlands; het internet der dingen. Maar wat betekent dat nou precies en welke ontwikkelingen en kansen zien we op dit gebied in de zorg? In deze blog gaan we er iets dieper op in. Lees je mee?

Het internet der dingen is een verwijzing naar de situatie dat door mensen bediende computers zoals desktops, laptops, tablets, smartphones in de minderheid zullen zijn op het internet. De meerderheid van de internetgebruikers zal in deze visie bestaan uit semi-intelligente apparaten, zogenaamde embedded systems. Alledaagse voorwerpen worden hierdoor een entiteit op het internet, die kunnen communiceren met personen en met andere objecten, en die op grond hiervan autonome beslissingen kunnen nemen. Dit klinkt wellicht wat technisch, maar in de zorg kunnen we hier enorm ons voordeel mee doen.

Steeds meer apparaten worden ‘intelligent’ en kunnen communiceren met andere apparaten of via (internet) infrastructuren met (andere) gebruikers. Onze voorspelling is dan ook dat zorginstellingen de komende jaren veel zullen investeren in IoT-toepassingen. Immers, de zorgdruk zal alleen maar toenemen, met minder (gekwalificeerde) medewerkers. IoT gaat ons hierbij helpen.

Hier komen we echter op het punt waar de schoen begint te knellen. De grote uitdaging voor de zorgsector is namelijk de vraag op welke manier IoT op een goede manier ingezet kan worden.

De transitie van de huidige processen en werkwijze in de zorg naar de situatie waarin IoT bepaalde taken gaat overnemen is een complex verhaal waarin andere kennis en vaardigheden binnen een zorgorganisatie nodig is. Daarnaast kan bij de implementatie heel veel fout gaan, als de aanpak niet zorgvuldig en met kennis van zaken wordt uitgevoerd. En deze fouten gaan gepaard met forse investeringen, dus een financiële blunder is snel gemaakt. En juist dat willen we graag voorkomen. Immers, het geld in de zorg is van ons allemaal en daarom zien we die euro’s graag goed besteed. Onze ervaring is dat er vanuit de techniek altijd wel oplossingen te vinden zijn, maar dat de belangrijke eerste stap is om de kernvraag heel helder, duidelijk en weloverwogen te formuleren.

IoT-toepassingen zijn natuurlijk niet helemaal nieuw in de zorg. Er bestaan al praktijkvoorbeelden van eenvoudige technische toepassingen die de zorg veranderen. Denk aan cliënten monitoring. Hartpatiënten kunnen bijvoorbeeld na een hartoperatie sneller naar huis waar zij verder gemonitord worden met IoT-toepassingen. En koelkasten die hun temperatuur doorgeven of leveranciers van medicijnen automatisch een melding geven dat de voorraad op raakt.

Dit zorgt voor meer grip op medicatie inname bij patiënten. Ook worden al track & trace systemen gebruikt om (dementerende) ouderen beter te kunnen beschermen en bestaan er sensoren die alarm geven als er afwijkende bewegingen zijn.

Voor de inzet van deze IoT middelen, is een stabiele, flexibele infrastructuur noodzakelijk. HealthDomotics weet dit als geen ander en wij bezitten de kennis en ervaring om zorgorganisaties hierover verregaand te adviseren én te ondersteunen. Heel actueel is een aantal trajecten waarbij wij klanten adviseren en begeleiden bij de implementatie van wifi netwerken. Tegenwoordig zijn de acces points, dus de kastjes die het wifi signaal verwerken, ook voorzien zijn van andere aanvullende technieken. Deze technieken, Zigbee of Bluetooth, kunnen door onze klanten vervolgens worden gebruikt om IoT apparatuur op te koppelen. Het grote voordeel voor de klant is dat ze één infrastructuur voor meerdere technologieën inzet.

Dus of het nu gaat om het implementeren, de selectie van leveranciers of het beheer, in alle gevallen staan wij schouder aan schouder met onze opdrachtgevers. Omdat wij pas tevreden zijn als onze klant en haar cliënten en patiënten dat ook zijn. Ons doel? Samen zorg verbinden!

HealthDomotics is onderdeel van InfraHealth en is gespecialiseerd in het begeleiden van Zorgdomotica implementaties. Van aanbesteding tot zorg levert HealthDomotics de expertise om Zorgdomotica voor de zorg te laten werken.

Heb je een vraag naar aanleiding van deze blog of wil je meer weten over dit onderwerp? Neem vrijblijvend contact op met Tjerry Hoekstra. We staan je graag te woord!

Bel +31 6 57331301 of mail naar tjerry.hoekstra@healthdomotics.nl

05 jul

Simon Langenberg treedt toe als associate met als focus HealthDomotics

Graag stellen we Simon Langenberg als nieuwe associate van InfraHealth aan je voor. Simon zal samen met het bestaande team verder invulling gaan geven aan de ambities en ontwikkelingen op het gebied van domotica in de zorg.

Eerder is Tjerry Hoekstra als managing partner ingestapt binnen InfraHealth. Daarmee werd de eerste stap gezet in neerzetten van HealthDomotics als label en specialisatie gericht op domotica in de zorg. Met het toetreden van Simon maken we de volgende stap in dit proces. Als directie van InfraHealth geloven we enorm in de toegevoegde waarde van domotica voor een groot deel van onze klanten. 

“Met Simon voegen we niet alleen heel veel kennis en ervaring toe aan onze organisatie, ook kent hij het speelveld met betrekking tot domotica in de zorg erg goed”. Zegt Tjerry Hoekstra. “Simon is een man met een visie én kent de beste partners en leveranciers. Deze visie kan hij uitstekend doorvertalen naar de klant en vanuit zijn netwerk en door zijn brede kennis van zaken weet hij altijd de juiste oplossingen te vinden, voor de specifieke vragen van de opdrachtgevers. Hier gaan onze klanten enorm veel voordeel uit halen en mede daarom zijn we erg blij Simon per direct als samenwerkingspartner binnen HealthDomotics te mogen presenteren.”

“Mijn doel is om projecten precies zo op te leveren, zoals vooraf in de vraagstelling bedoeld is” vertelt Simon. “Ik kijk er naar uit om aan de slag te gaan met de mannen van InfraHealth en samen mooie projecten op te gaan pakken.”