Infrahealth

NIEUWS

We houden je graag op de hoogte van de laatste trends en het nieuws op het gebied van Zorg- IT en Zorgdomotica. Maandelijks publiceren we op deze pagina een blog gekoppeld aan deze onderwerpen. Ook houden we je hier op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen HealthDomotics.

betrouwbare wifi

Blogserie – IT-vraagstukken in de zorg – Betrouwbare wifi voor medewerkers én cliënten

Probleem? Opgelost! In deze serie vertellen we

Read More

wim schoemaker

Projectleider Wim Schoemaker: het mooie van domotica

De mensen van InfraHealth opereren op het snijvlak

Read More

Klant aan het woord: “Ontzorging op alle vlakken”

InfraHealth is dé IT-specialist in de zorg met de

Read More

Jacco Vermeer consultant InfraHealth

Consultant Jacco Vermeer: de eindgebruiker centraal

De mensen van InfraHealth opereren op het snijvlak

Read More

Blogserie – IT-vraagstukken in de zorg – De ervaring van Cosis met InfraHealth

Probleem? Opgelost! In deze serie vertellen onze

Read More

Blogserie – IT-vraagstukken in de zorg – Selecteren van een goede leverancier voor zorgdomotica

Probleem? Opgelost! In deze serie vertellen we

Read More

het aanleggen van eenzelfde netwerk op 230 zorglocaties

Blogserie – IT-vraagstukken in de zorg – Probleemloos internet op alle locaties

Probleem? Opgelost! In deze serie vertellen we

Read More

Blogserie – IT-vraagstukken in de zorg – Migratie naar Microsoft 365

Probleem? Opgelost! In deze serie vertellen onze

Read More

13 apr
betrouwbare wifi

Blogserie – IT-vraagstukken in de zorg – Betrouwbare wifi voor medewerkers én cliënten

Probleem? Opgelost! In deze serie vertellen we over IT-vraagstukken die we hebben opgelost voor organisaties in de zorg. Dit keer Tjerry Hoekstra over het belang van nadenken vóór je een netwerk aanlegt. Voor betrouwbare wifi voor medewerkers én cliënten.

betrouwbare wifi

Betrouwbare wifi voor cliënten en medewerkers? Opgelost!

Steeds vaker vragen cliënten naar wifi op hun kamer. Of sterker nog, steeds vaker gaan cliënten ervan uit dat er wifi is. Voor hen heel vanzelfsprekend maar voor een zorgorganisatie kan het aanbieden van wifi aan cliënten een flink IT-vraagstuk zijn. Wij zijn expert in het vinden van oplossingen voor dit soort problemen. Een mooi voorbeeld is het wifinetwerk van Zorggroep Noordwest Veluwe.

Uitbesteden niet altijd een goed idee

Internettoegang en wifi voor cliënten kun je als zorgorganisatie zelf regelen of láten regelen. Beide heeft voor- en nadelen. Het inschakelen van een externe partij zoals Ziggo of KPN lijkt makkelijk. Je hebt er zelf geen omkijken naar: zij regelen het direct met of voor de cliënten, vaak samen met het televisiesignaal. Het nadeel: je weet niet goed wat je in huis haalt. Met het toevoegen van een extern signaal is de kans op storingen in je eigen netwerk veel groter. De betrouwbaarheid neemt af, juist nu steeds meer kritische processen zoals zorgalarmering via wifi lopen.

Goed opletten in eigen beheer

Regel je zelf wifi voor de cliënten van je organisatie, dan moet je ook aan je bedrijfskritische processen denken. Je wilt niet dat het interne wifinetwerk vertraagt of overbelast raakt door activiteit van de cliënten.
En een compleet separaat tweede wifinetwerk ernaast is moeilijk te beheren. Bovendien kunnen ook eigen wifi-netwerken elkaar flink in de weg zitten. Je hebt een stabiel netwerk nodig met genoeg capaciteit. Hoe pak je dat aan?

Een stabiel netwerk met genoeg capaciteit

Zorggroep Noordwest Veluwe zat met precies dit vraagstuk. Wij stelden voor om in een nieuw te bouwen pand álle cliëntenkamers te voorzien van bedraad en onbedraad internet en een eigen wifipunt. In elke kamer is nu maximale dekking voor de bedrijfskritische processen en een login voor de cliënt. Die login is gekoppeld aan de naam van de cliënt, die daarmee in het hele gebouw wifi-toegang heeft. Het netwerk herkent privégebruik en zorgt dat dit privéverkeer gescheiden blijft en ook gescheiden het internet op gaat. Zo raakt het netwerk voor de zorgmedewerkers nooit overbelast. En gaat het niet snel genoeg over de wifi, is er altijd een bedraad internetverbinding achter de hand.

Goed werkende, betrouwbare wifi voor cliënten én de eigen bedrijfsprocessen, gewoon in eigen beheer. Dat is een van de oplossingen van InfraHealth. Omdat IT altijd moet kloppen.

Wij helpen IT zo in te zetten dat zorgmedewerkers goed kunnen werken. Ben je benieuwd hoe InfraHealth / HealthDomotics jouw organisatie verder kan helpen? Lees ook het vorige artikel uit deze serie en neem contact met ons op.

08 mrt
wim schoemaker

Projectleider Wim Schoemaker: het mooie van domotica

De mensen van InfraHealth opereren op het snijvlak van zorg en IT. Ieder werkt op zijn eigen manier aan het optimaliseren van zorgprocessen, zodat zorgprofessionals hun werk goed kunnen doen. Wim Schoemaker is een van onze projectmanagers. Hij werkt nu één jaar bij InfraHealth en vertelt over zijn ervaringen.

wim schoemaker

“Voor ik bij InfraHealth kwam, heb ik ruim elf jaar bij ziekenhuizen Isala en Treant gewerkt. Bij Isala werkte ik projectmatig samen met Jan van Pijkeren en Niek Ferwerda van InfraHealth. Ik was zeer geïnteresseerd in waar InfraHealth mee bezig was, de domotica-kant van de zorg-IT. Ik heb contact gehouden en ben uiteindelijk overgestapt.”

Het mooie van domotica

“Bij de ouderenhuizen van Treant werkte ik ook al aan het verbeteren van de netwerken en zorgdomotica. Wat ik er zo interessant aan vind? Domotica speelt in op de wijzigende wet- en regelgeving waardoor mensen zo veel mogelijk langer zelfstandig blijven wonen. Met zorgdomotica kun je dat ondersteunen: je kunt mensen maximale vrijheid bieden met de mogelijkheid om hulp te vragen als het mis gaat, of zelfs automatisch signalering laten afgaan. Daarnaast is het een enorme ondersteuning van het proces. In de ouderenzorg is het best moeilijk om personeel te vinden. Met juiste domotica is zorgpersoneel veel minder aan het lopen en controleren en neemt de techniek de bewaking over. Overdag en vooral ook ‘s nachts, als er toch al minder medewerkers aanwezig zijn.”

Goed in regie

“Na al die jaren bij grote zorginstellingen leek het me leuk om bij een kleiner bedrijf te werken, dat anders in de markt staat. Bij InfraHealth paste dat helemaal. Het is een compacte organisatie met korte lijnen. We wisselen onderling informatie uit, helpen elkaar en weten elkaar te inspireren. We zijn nu met z’n zevenen en we werken allemaal aan hetzelfde: we zoeken de beste oplossing voor de klant, qua investering én op de lange termijn. Ik denk dat we pragmatisch zijn, no-nonsens, goed in regie. Van begin tot eind bewaken en sturen we de projecten en onderhouden we alle contacten met externe leveranciers. Daarbij laten we zo veel mogelijk de eigen medewerkers van de klant meedraaien, zodat zij direct met de oplossingen aan de slag kunnen. In de zorg wordt heel veel uitbesteed en IT-afdelingen worden steeds meer regieafdelingen. Wij helpen daarbij.”

De dynamiek van verschillende locaties

“Ik ben projectmanager en geef advies. Op dit moment werk ik onder andere aan het vernieuwen en vervangen van domotica voor verschillende locaties van zorginstelling Noorderboog. Noorderboog heeft verschillende leveranciers en verschillende locaties. Dat vind ik erg prettig!  Veel organisaties waar InfraHealth voor werkt hebben verschillende locaties, die vanuit hun historie allemaal een eigen dynamiek hebben. Bij dat soort instellingen speelt ook sterk mee wanneer het pand gebouwd is, welke systemen er zijn aangelegd, wat voor bewoners er zijn enzovoort.”

IT heel dicht bij de patiënt

“Tegelijkertijd wordt de domotica steeds slimmer en steeds dynamischer. Het wordt sneller vervangen. Leuk is ook dat je in het verleden flink wat apparatuur nodig had om bijvoorbeeld iemand te bewaken tegen vallen, tegenwoordig heb je voldoende aan één slimme sensor! Er zijn steeds meer ontwikkelingen, zowel in de ondersteuning van het zorgproces als voor het welzijn van cliënten, zoals bijvoorbeeld een robotdiertje voor mensen met dementie. Ik vind dat erg mooi om te zien en bij InfraHealth zit ik veel dichter op het hele proces. Dat is toch heel anders dan mijn eerdere werk in een ziekenhuis, waar de IT wat verder van de patiënt af staat. Bij InfraHealth werken we samen met de leveranciers en de zorgmedewerkers aan het zo goed mogelijk inzetten van de techniek. We zijn er echt om de mensen in de zorg te begeleiden, dáár doen we het voor.”

Wij helpen IT zo in te zetten dat zorgmedewerkers goed kunnen werken. Ben je benieuwd hoe InfraHealth / HealthDomotics jouw organisatie verder kan helpen? Lees ook onze andere artikelen en neem contact met ons op.

16 feb

Klant aan het woord: “Ontzorging op alle vlakken”

InfraHealth is dé IT-specialist in de zorg met de focus op advies, projectbegeleiding en interim management. We werken met hart voor de zorg en met de specialistische kennis van onze IT-professionals. Onze missie: omdat IT altijd moet kloppen! Dat klinkt mooi, maar wat merken onze klanten daar nou van? We vroegen het aan Martine Maris, Manager Bedrijfsvoering bij zorginstelling ‘s Heeren Loo De Noorderbrug.

Deze zorginstelling levert zorg aan mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH), doofheid met complexe problematiek en chronische neurologische en neuromusculaire aandoeningen. De Noorderbrug maakt sinds april 2020 onderdeel uit van ‘s Heeren Loo en behandelt en begeleidt ruim 1.400 cliënten vanuit locaties in Drenthe, Friesland, Groningen en Overijssel. De Noorderbrug biedt zorg en begeleiding bij de cliënten thuis, op de talentcentra en op woonlocaties met 24-uurszorg.

Het begon met één project

“Anderhalf jaar geleden huurden we InfraHealth voor het eerst in voor een project op één van onze locaties in Sneek” vertelt Martine Maris. “Daar werkte de zorgalarmering niet goed. Niet alle medewerkers wisten even goed hoe het werkte, de techniek liet ons in de steek en de verbindingen met bijvoorbeeld de wifi en de brandmelding haperden. We gingen op zoek naar een organisatie met kennis van zaken die het project vlot kon trekken en kwamen via via in contact met InfraHealth. Zij leverden een geschikte projectleider die samen met de medewerkers en de leverancier tot een goede oplossing kwam.”

Nu lopen er meerdere projecten

“In de loop van de tijd bleek dat er op veel meer locaties aandacht nodig was voor de zorgalarmering en domotica. Hier zijn we samen met InfraHealth gaan kijken naar wat er precies nodig was, voor we de soms verouderde systemen kunnen omzetten. InfraHealth is daarbij een fijne partner omdat ze inhoudelijke kennis van zaken en techniek combineert met goed projectmanagement en communicatie richting de gebruikers en andere partijen.”

De harde én de zachte kant

“Bijvoorbeeld op het gebied van zorgalarmering kennen de mensen van InfraHealth de systemen die in gebruik zijn. Ze weten wat elke leverancier kan bieden en welk aanbod het beste past bij onze doelgroep. Als uitgangspunt nemen ze wat onze cliënten en medewerkers nodig hebben. Ze zijn dus sterk in techniek en hebben verstand van projectmanagement. Bij het uitrollen van een project leggen ze verbinding met de netwerken, de infrastructuur en andere aanverwante processen. De communicatie met onze medewerkers bij de implementatie is goed en ze nemen ook andere partijen zoals de aanbieders van telefonie en brandmelding mee in het project. Ze ontzorgen ons op alle gebieden: technisch inhoudelijk, projectmanagement en communicatie.”

Integratie van twee organisaties

In 2021 is De Noorderbrug overgenomen door ‘s Heeren Loo. Martine Maris: “De integratie van onze systemen in ‘s Heeren Loo is een flinke onderneming met veel deelprojecten. Eén daarvan is de integratie van de zorgdomotica. Wat betekent het voor het reguliere beheer én voor projecten als we de zorgdomotica van De Noorderbrug integreren met die van ‘s Heeren Loo? InfraHealth is ook bij dit project aangehaakt en helpt ons bij het borgen van de processen rondom de zorgalarmering in de organisatie.”

Elkaar op inhoud kunnen aanspreken

“Op dit moment werken er meerdere projectmanagers van InfraHealth bij ons. Junior en senior, op verschillende locaties en voor verschillende projecten. Ook werkt er iemand mee aan implementaties, met veel direct contact met de medewerkers om hen op weg te helpen. Zelf heb ik één overall aanspreekpunt. Die kan ik echt overal over aanspreken, ook als het in een project even niet zo goed loopt. Op zijn beurt geeft hij mij ook wel eens feedback. We kunnen elkaar op inhoud aanspreken, dat is een grote meerwaarde.”

Ontzorgen op alle vlakken

“De Noorderbrug wilde graag op alle vlakken ontzorgd worden en dat is precies wat InfraHealth doet: technisch inhoudelijk, op het gebied van leveranciers, implementatie, goede communicatie met de medewerkers én projectmanagement. Als dat is wat je zoekt, dan ben je hier aan het juiste adres. InfraHealth is erg transparant en aanspreekbaar. Het zijn geen loze woorden: de mensen van InfraHealth zoeken echt de aansluiting met de organisatie waar ze zitten om te doen wat dáár nodig is.”

Ook samenwerken met InfraHealth? Neem gerust contact op voor de mogelijkheden!

26 jan
Jacco Vermeer consultant InfraHealth

Consultant Jacco Vermeer: de eindgebruiker centraal

De mensen van InfraHealth opereren op het snijvlak van zorg en IT. Ieder werkt op zijn eigen manier aan het optimaliseren van zorgprocessen, zodat zorgprofessionals hun werk goed kunnen doen. Het specialisme van onze consultant Jacco Vermeer is zaken in beweging brengen. Dat deed hij 2,5 jaar lang bij InfraHealth en nu gaat hij aan de slag als projectcoördinator bij een grote IT-dienstverlener. Hoe heeft Jacco zijn tijd bij ons ervaren?

jacco vermeer consultant InfraHealth

Kansen en ondersteuning

“Het was een goede keuze mijn carrière hier te starten! InfraHealth is een klein bedrijf met drie betrokken directeuren. Omdat het zo’n klein bedrijf is, krijg je heel veel mee van de inhoudelijke keuzes waar de directie voor staat. Als starter krijg je ook veel kansen. Ik ben nog jong, en was nog jonger toen ik begon. De directie gaf me meteen veel vertrouwen, uitdagingen én voldoende rugdekking. Dat is me erg goed bevallen. Ze zijn erg benaderbaar en hebben elk hun eigen expertise waar je als medewerker ook op kunt bouwen. Daar heb ik zeker veel van geleerd.”

Contact met de eindgebruiker

“Mijn eerste opdracht was projectondersteuning bij het vernieuwen van de werkplekken bij Isala, een groot regioziekenhuis met verschillende locaties in Zwolle, Meppel, Steenwijk, Kampen en Heerde. Dat was meteen een grote uitdaging precies op het vlak waar InfraHealth zo sterk is: de vertaalslag maken tussen IT en de eindgebruiker. De eindgebruiker is voor ons vaak de zorgprofessional. Bij Isala ging ik dan ook echt het ziekenhuis in en had ik direct contact met de zorgverleners. Ik hielp ook een aantal incidenten op de werkvloer oplossen. Dat was een gaaf project.”

De drive van de mensen van InfraHealth

“Dat contact met de eindgebruiker, dat is het onderscheidende aan InfraHealth. Gedeeltelijk zit dat in de opdrachten maar als ik naar mezelf en mijn collega’s kijk, doen we dat uit onszelf. We gaan eerst kijken hoe het zit, wat nou echt het probleem is. En dan nemen we de eindgebruikers mee in de oplossing. Dat is echt de drive van de mensen die hier werken. Dat kwam ook weer terug bij een andere klant, De NoorderBrug, een zorginstelling gericht op onder andere dementie en hersenletsel. Hier begeleidde ik twee projecten voor het vervangen van de zorgdomotica op verschillende locaties. Samen met de zorgprofessionals vertaalde ik de ideeën van de leveranciers naar praktische oplossingen. En al was het dezelfde organisatie, per locatie waren er veel verschillen. De cultuur, de cliëntgroep, de manier waarop de mensen werkten… Dat maakte de projecten extra uitdagend en afwisselend.”

Transitie naar zorgdomotica

“In de 2,5 jaar bij InfraHealth maakte ik de stap van ondersteuning naar zelf verantwoordelijk zijn voor complete projecten. Via het netwerk van InfraHealth kwam ik bij organisaties binnen waar ik anders nooit binnen had kunnen kijken. Het soort projecten én het soort klanten was heel divers. Nu zet InfraHealth steeds meer in op zorgdomotica; innovatieve oplossingen vinden om de zorg beter te laten draaien. Een actueel en dynamisch vakgebied.”

Uitdagende werkomgeving met doorgroeimogelijkheden

Jacco startte direct na zijn studie Business IT & Management als junior consultant bij InfraHealth. Hij groeide bij ons door tot projectleider en deed ervaring op met allerlei trajecten in de zorg. Ben jij een jonge, ambitieuze IT-professional met oog voor je collega’s én voor de klant? Neem dan eens contact met ons op. Wie weet ligt jouw volgende uitdaging hier op je te wachten.

Onze vacatures vind je hier.   

05 jan

Blogserie – IT-vraagstukken in de zorg – De ervaring van Cosis met InfraHealth

Probleem? Opgelost! In deze serie vertellen onze medewerkers en klanten over IT-vraagstukken die we hebben opgelost voor organisaties in de zorg. Dit keer vertelt Arie Koenen van Cosis, een van onze klanten, over zijn ervaring met InfraHealth.

arie koenen van cosis over ervaring met infrahealth

Eerder in deze serie kon je al lezen hoe Niek Ferwerda als projectleider voor Cosis aan de slag ging. Cosis is een grote organisatie in Drenthe en Groningen die mensen met een verstandelijk en/of psychische beperking helpt grip te krijgen op het leven. Niek realiseerde samen met Cosis en verschillende leveranciers een eenduidige en solide digitale infrastructuur voor ongeveer 200 verschillende locaties door het hele verzorgingsgebied. Die samenwerking beviel zo goed dat InfraHealth daarna betrokken bleef bij Cosis. Arie Koenen, manager Informatie & Automatisering bij Cosis, vertelt over de samenwerking.

In oktober 2020 kwam Niek Ferwerda van InfraHealth bij ons binnen voor het coördineren van het project rond onze infrastructuur: internet en WiFi voor zakelijke toepassingen regelen op ongeveer 200 locaties. Het was een moeizaam project en daar hadden we een stevige projectmanager voor nodig. Niek ging daadkrachtig aan de slag. Hij heeft het project vlot getrokken, schakelde met meerdere partijen en bleef er bovenop zitten. Zo is het project uiteindelijk binnen een half jaar afgerond.

Persoonlijke en professionele klik

Vanuit onze zakelijke relatie ontstond goed persoonlijk contact. Vrijwel van meet af aan konden we met elkaar lezen en schrijven. We verstonden elkaar heel snel, begrepen elkaar en konden ook goed kritisch zijn naar elkaar. Later maakte ik kennis met collega’s van Niek bij InfraHealth en ook dat klikte goed. De aanpak van InfraHealth is nuchter, rechttoe rechtaan en gefocust op de opdrachten die er liggen. De goede dingen doen, zonder gekkigheid. Dat vind ik zelf ook belangrijk.

Van project naar nauwe samenwerking

Na de realisatie van het project vroeg ik Niek om mee te draaien in het management op de afdeling. Daar leverde hij een forse bijdrage aan het aansturen van de afdeling, met een focus op de techniek. De afdeling verkeert nu in een betere positie en de dienstverleningscontracten zijn flink verbeterd. Daarnaast heeft hij mij goed ondersteund in het dagelijks management van de afdeling.

Een stuurman die ook echt stuurt

Het project waar Niek mee begon was voor ons echt een grindbak. Daar was eerder al veel niet goed gegaan en wij waren er flink op vastgelopen. We hadden iemand nodig die koersvast is, een stuurman die echt stuurt. Dat gold ook voor het managen van de afdeling. Daarin hebben we echt 100% samengewerkt. En dat geldt net zo goed voor toekomstige projecten. Het gaat erom de juiste dingen te doen, en die dingen goed te doen. Dat kwaliteitsdenken zie je terug in het doen en laten van Niek en van InfraHealth.

Relatie voor de toekomst

Ik vertrek dit jaar bij Cosis, maar de samenwerking tussen Cosis en InfraHealth is duurzaam, voor de toekomst. Niek start 1 december met zijn derde project bij Cosis, gericht op zorgalarmering, zorgdomotica en telefonie. We hebben hem hard nodig. Ook een collega van Niek is bij ons aan de slag. De betrokkenheid van InfraHealth zorgt voor continuïteit, daar kunnen we op vertrouwen.

Met onze projectmanagers en adviseurs haal je niet alleen expertise in huis maar ook gedreven mensen. Omdat de menselijke kant van IT óók altijd moet kloppen.

Wij helpen IT zo in te zetten dat zorgmedewerkers goed kunnen werken. Ben je benieuwd hoe InfraHealth / HealthDomotics jouw organisatie verder kan helpen? Lees ook het vorige artikel uit deze serie of neem contact met ons op.

22 dec

Blogserie – IT-vraagstukken in de zorg – Selecteren van een goede leverancier voor zorgdomotica

Probleem? Opgelost! In deze serie vertellen we over IT-vraagstukken die we hebben opgelost voor organisaties in de zorg. Dit keer Gerwim Heerspink over hoe we helpen een goede leverancier in zorgdomotica te vinden.

leverancier zorgdomotica zoeken

Selecteren goede leverancier zorgdomotica? Opgelost!

De technologie in de zorg wordt steeds innovatiever. Als zorgorganisatie kun je er steeds meer mee. Het kiezen van een leverancier is belangrijk omdat hun aanbod deels bepalend is voor de mogelijkheden die je krijgt. Maar het vergelijken en selecteren van leveranciers is erg moeilijk, helemaal als je nog niet precies weet wat je nodig hebt. Wij zijn expert in aanbestedingen en hielpen Noorderboog met dit hele proces.

Hoe kies je een leverancier?

Noorderboog is een regionale zorgorganisatie voor ouderen en ouderenproblematiek. Toen Noorderboog plannen maakte voor de nieuwbouw van een revalidatiecentrum, zocht ze een nieuwe leverancier voor zorgdomotica. Die keus wilde ze niet zomaar maken, omdat die een grote impact heeft op de manier van werken in de organisatie. Het is belangrijk om goed te weten wat je nodig hebt voor je een contract afsluit. Wij hielpen zorggroep Noorderboog om scherp te krijgen wat ze precies wilde en bij het selecteren van een nieuwe aanbieder die daarbij past.

Een goed begeleid traject

Als eerste stelden we een werkgroep samen om te inventariseren wat er precies moest komen. In de werkgroep zitten zes leden van het zorgpersoneel, twee managers en technische collega samen alle wensen en eisen op een rij. Op basis daarvan formuleerden wij vervolgens het programma van eisen (PVE). Met het programma van eisen vroegen we via een request for information (RFI) leveranciers van zorgdomotica te reageren op de vraag van Noorderboog.

Zorgvuldig kiezen met eigen criteria

Uit de reacties selecteerden we vijf partijen met het best passende aanbod. Dat aanbod legden we vervolgens naast de eisen en wensen van de werkgroep. De locatiemanagers en zorgmedewerkers hadden hiervoor al checklists opgesteld zodat het aanbod echt goed met elkaar en met de vraag vergeleken kon worden. Na het doorlopen van de checklists bleven er nog drie leveranciers over om uit te kiezen. We vroegen deze drie hun voorstel verder uit te werken. Na een referentiebezoek, een request for proposal (RFP) en een eindpresentatie koos Noorderboog de uiteindelijke leverancier voor de zorgdomotica op hun nieuwbouwlocatie.

De oplossing voor Noorderboog

Noorderboog kreeg een revalidatiecentrum vol slimme sensoren, om bewegingen en behoeftes van de cliënten snel en makkelijk te kunnen volgen. Met bijvoorbeeld een slimme optische sensor in elke kamer gekoppeld aan een hals/polszender voor elke cliënt. Is zo’n sensor niet passend in de situatie, dan kan de zorgmedewerker kiezen voor sensoren zonder beeld zoals bewegingssensoren of deurcontact. De zorgprofessionals kunnen alle meldingen van het zorgdomotica-systeem volgen via een app. En via een speciaal netwerk is ook plaatsbepaling via bluetooth mogelijk.

En dan: de implementatie

De leverancier was gekozen en die had het plan klaarliggen. Klaar? Natuurlijk niet! Na het kiezen voor een leverancier begint de afstemming en implementatie, en ook dat begeleidden we. We doken de diepte in met de leverancier, de locatiemanagers en zorgmedewerkers. De input van de zorgprofessionals, die dagelijks zullen werken met de nieuwe domotica, gaf de leverancier een goed beeld van wat er wel of juist niet op de afdelingen ingezet moet worden. Daarmee werd in de praktijk ook echt gerealiseerd wat de bedoeling was, en konden de medewerkers en cliënten van Noorderboog er goed mee uit de voeten. En de leverancier, die is nu de voorkeursleverancier voor heel Noorderboog.

Technologische en innovatieve zorgdomotica, goed op elkaar afgestemd dankzij een zorgvuldig proces. Dat is een van de oplossingen van InfraHealth. Omdat IT altijd moet kloppen.

Wij helpen IT zo in te zetten dat zorgmedewerkers goed kunnen werken. Ben je benieuwd hoe InfraHealth / HealthDomotics jouw organisatie verder kan helpen? Lees ook het vorige artikel uit deze serie en neem contact met ons op.

08 dec
het aanleggen van eenzelfde netwerk op 230 zorglocaties

Blogserie – IT-vraagstukken in de zorg – Probleemloos internet op alle locaties

Probleem? Opgelost! In deze serie vertellen we over IT-vraagstukken die we hebben opgelost voor organisaties in de zorg. Dit keer Niek Ferwerda over het samenwerken met verschillende leveranciers.

het aanleggen van eenzelfde netwerk op 230 zorglocaties

Probleemloos internet op alle locaties? Opgelost!

Veel organisaties in de zorg hebben niet één leverancier voor hun technische oplossingen maar meerdere. Wil je dan iets aanpassen, dan heb je direct met meerdere partijen te maken. Zo had Cosis, een grote zorgorganisatie, problemen met het internet op haar ruim 200 locaties. Wij hielpen Cosis aan één netwerk voor de hele organisatie, in goede samenwerking met hun leveranciers.

Een plan alleen is niet genoeg

Cosis is een grote organisatie in Drenthe en Groningen voor hulp bij een verstandelijke of psychische beperking. Het zorgaanbod is heel divers en de locaties zijn dat ook. Woonlocaties, dagbesteding, kantoren… Op al deze locaties was wel internet maar het werkte overal anders en niet overal even goed. Cosis wilde graag één netwerk voor de hele organisatie, zodat het centraal te beheren is en overal voor iedereen op dezelfde manier werkt. Met ruim 200 locaties en twee verschillende leveranciers was dat makkelijker gezegd dan gedaan.

Alle neuzen dezelfde kant op

Cosis had al een goed beeld van wat er moest komen, maar kreeg het zelf met de leveranciers niet voor elkaar. Die werkten eerder langs elkaar heen in plaats van samen, en het plan werd steeds aangepast. Het kwam niet van de grond en Cosis vroeg ons daarmee te helpen. Wij namen de leiding van het project over en gingen met alle partijen aan tafel. We bakenden het plan af en zorgden dat iedereen precies wist wat de bedoeling was. Daardoor konden de leveranciers en de organisatie echt gaan samenwerken en ging het project steeds beter lopen.

Plan goed uitwerken

Het project besloeg uiteindelijk 230 van de 270 locaties. Die verdeelden we in verschillende categorieën: hoogkritische A-locaties waar het internet direct invloed heeft op de zorg voor de cliënten, net wat minder kritische B-locaties die belangrijk zijn voor de organisatie maar minder direct voor de cliënten en als laatste de C-locaties, die plekken en ruimtes waar internettoegang het minst kritisch is voor de zorgprocessen en de bewoners. Die onderverdeling werkte voor de hele organisatie en bepaalde hoe robuust het netwerk moest worden.

Test en realisatie

Voordat we het netwerk uitrolden, hebben we het twee weken uitgebreid getest in een speciale omgeving. Zo wisten we zeker dat het in de praktijk net zo goed zou werken als op papier. Daarna hebben we op alle locaties een nieuw, stabiel netwerk aangelegd, in nauwe samenwerking met de leveranciers. Overal op dezelfde manier, met dezelfde hardware en dezelfde contracten bij Ziggo en XS4ll. Zodat Cosis het vanaf nu makkelijk zelf kan beheren vanuit één centrale locatie.

Het blijft mensenwerk

Van het plan tot en met de invoering van het netwerk hielden we nauw contact met de medewerkers van Cosis. Goede afstemming en communicatie is belangrijk, ook als je met zo veel verschillende locaties te maken hebt. We lieten medewerkers weten wat de impact was van de werkzaamheden, overlegden met hen over de planning en stemden planning en taken af met de verschillende leveranciers. Die werken nu beter samen en ook Cosis is erg blij met de verbetering in de relatie.

Een netwerk dat staat als een huis en een leveranciers die goed kunnen samenwerken. Dat is één van de oplossingen van InfraHealth. Omdat IT altijd moet kloppen.

Wij helpen IT zo in te zetten dat zorgmedewerkers goed kunnen werken. Ben je benieuwd hoe InfraHealth / HealthDomotics jouw organisatie verder kan helpen? Lees ook het vorige artikel uit deze serie en neem contact met ons op.

24 nov

Blogserie – IT-vraagstukken in de zorg – Migratie naar Microsoft 365

Probleem? Opgelost! In deze serie vertellen onze medewerkers over IT-vraagstukken die we hebben opgelost voor organisaties in de zorg. Dit keer Jan van Pijkeren over een migratie naar Microsoft 365.

Migratie naar online werken met Microsoft 365? Opgelost!

Online overleggen met collega’s, samen werken aan documenten door de hele organisatie heen, dankzij kantoorautomatisering kan er tegenwoordig heel erg veel. Maar lang niet alle organisaties hebben de middelen of de kennis om er ook gebruik van te maken. Wij hielpen Noorderboog in Meppel bij de migratie naar Microsoft 365 en doen dat nu ook voor Surplus in Breda.

Het moderne werken in de zorg

De medewerkers van zorgorganisaties Noorderboog en Surplus wilden steeds meer samen kunnen werken aan documenten, zowel binnen de afdeling als afdeling overstijgend. Ook werden mede door het coronavirus steeds meer overleggen online gehouden, bijvoorbeeld via Teams. Het oude netwerk kon die vraag niet goed aan en de hardware miste camera’s, speakers en microfoons voor de online overleggen. Wij werden ingeschakeld om de hele omgeving te migreren naar een systeem dat past bij het moderne werken.

Goed kijken wat er nodig is

Vanaf de start van elk migratieproject werken we samen met een klankbordgroep. In die werkgroep helpen we mensen van de werkvloer tot en met het management samen duidelijk te krijgen wat zij precies nodig hebben om hun werk te kunnen doen. De werkgroepen van Noorderboog en Surplus brachten in kaart hoe iedereen werkte en wat er van een nieuw systeem verwacht werd. Voor beide organisaties kozen we voor de overstap naar Microsoft 365, met alle voordelen van online samenwerken en overleggen via Teams, tegelijk met het installeren van nieuwe hardware om alle diensten goed te kunnen gebruiken.

Gebruikers meenemen in de migratie

Na het besluit kwam de migratie zelf. Wij verzorgden het technische deel, met het verplaatsen van documenten en het installeren van computers, laptops en docking stations, en het menselijke deel, de adoptie of het in gebruik nemen van het nieuwe systeem. Die adoptie is het allerbelangrijkste: om een migratie te laten slagen, moeten alle eindgebruikers goed meekomen in de verandering. Ze moeten op een nieuwe manier gaan werken, en dat kan alleen als alle collega’s dat willen én begrijpen.

Communicatie en evaluatie

We begonnen ruim voor de migratie zelf met tijdige communicatie. Ruim vooraf wisten alle medewerkers al dat er een verandering aan zat te komen. We gaven trainingen en de klankbordgroep hielp bij het informeren en enthousiasmeren van hun collega’s. Toen het systeem daadwerkelijk in gebruik genomen werd, waren wij de eerste dagen ter plaatse om alle medewerkers op weg te helpen. Ook nu houden we nog vinger aan de pols. We evalueren en kijken of wat we bedacht hadden, in de praktijk goed werkt. Daar was de migratie immers om begonnen!

Samen met de organisatie zorgen wij voor een technische omgeving die het dagelijks werk zo makkelijk mogelijk maakt. Dat komt de zorg ten goede. Omdat IT altijd moet kloppen.

Wij helpen IT zo in te zetten dat zorgmedewerkers goed kunnen werken. Ben je benieuwd hoe InfraHealth / HealthDomotics jouw organisatie verder kan helpen? Lees ook het volgende artikel uit deze serie en neem contact met ons op.

End of content.

No more posts to load.