In ons werk draait het om de vertaalslag van techniek naar zorg. De huidige leveranciers hebben erg mooie technische oplossingen voor heel veel verschillende problemen, en in de zorg is veel vraag naar technologie die het werken makkelijker en de patiëntzorg beter maakt. In het goed afstemmen van zorg en technologie ligt een enorme potentie. Onze domotica-consultant Gerwim Heerspink weet dat als geen ander.
“De vertaalslag tussen techniek en zorg, die gaat twee kanten op. Vanuit de zorg krijgen we vaak de vraag om een bepaalde oplossing, maar vaak is dat niet echt waar het probleem zit. Zorgmedewerkers weten vaak ook niet wat er allemaal mogelijk is op technologisch gebied. Ik vraag altijd door naar de vraag achter de vraag, zodat we samen het echte probleem boven water krijgen en pas dan naar een oplossing gaan zoeken. Aan de andere kant staan de leveranciers van zorgtechnologie. Die hebben mooie producten maar weten niet goed hoe ze die precies af moeten stemmen op concrete vragen vanuit de zorg. Ook daar maak ik de vertaalslag.
Een opluchting als ik aan tafel kom
Ik werkte zelf tien jaar als woonbegeleider in de zorg. En zodra de klant of de leverancier weet dat ik ervaring heb aan het bed, wordt het gesprek heel anders. Beide partijen ervaren dat er iemand aan tafel zit die echt weet wat ze bedoelen. Ik weet veel van de techniek én ik kan me heel goed inleven in de dagelijkse werkpraktijk van zorgmedewerkers. In die combinatie, daar zit het grote verschil.
Technologie kan zo veel meer
Sommige technologische oplossingen kunnen veel meer dan zorginstellingen denken. Voor nachtzorg zijn er bijvoorbeeld heel slimme oplossingen zoals een camera waarmee je nachtrondes kunt doen zonder fysiek bij de cliënt op de kamer te gaan kijken. Zorgmedewerkers vinden zo’n systeem in het begin wel eens lastig omdat ze de cliënten niet meer in het echt zien tijdens hun ronde. Dat is even wennen, maar behalve tijdwinst heeft een camerasysteem ook enorme voordelen voor het welzijn van de cliënten. Een nachtronde zorgt altijd voor onrust bij de cliënten. Zelfs als ze er niet wakker van worden, slapen ze toch onrustiger. Na het instellen van nachtcamera’s slapen cliënten een stuk beter. Daardoor worden ze fitter, hebben minder last van bepaalde klachten en kunnen soms zelfs bepaalde medicatie afbouwen. Bij dit soort innovaties kan ik de zorg goed laten zien wat er mogelijk is zonder het contact met de cliënt te verliezen.
Bezint eer ge begint
Het liefst adviseren we natuurlijk vooraf, zodat we direct een passende oplossing kunnen vinden. Maar soms worden we benaderd door instellingen die niet tevreden zijn met een oplossing die ze eerder kozen. Zo installeerde een van onze klanten een bewegingsdetector om cliënten ’s nachts beter te kunnen monitoren. Al snel werden de medewerkers gek van de piepjes en klaagden ze over te veel meldingen. Toen ik doorvroeg naar waarom er bewegingsdetectoren waren geïnstalleerd, bleek dat de medewerkers alleen maar wilden weten of een cliënt ’s nachts uit bed geweest was of niet. Daar zijn heel andere oplossingen voor, zonder onnodige meldingen. Met goed advies vooraf had deze instelling direct al een betere keuze kunnen maken.
Samen met mijn collega’s
De brug tussen zorg en techniek, die sla ik niet alleen. Zelf weet ik wat er speelt op de werkvloer bij onze klanten en wat daar nodig is. Andere adviseurs van InfraHealth weten juist tot in de diepte hoe de techniek werkt. Samen blijven we op de hoogte van de ontwikkelingen, en we vullen elkaar goed aan. Bij een vraag van een nieuwe klant ga ik er vaak met een collega naartoe, om de hulpvraag goed te analyseren en de huidige technologische mogelijkheden te presenteren. We laten zien wat er allemaal kan en vaak gaat er dan een nieuwe wereld open! En, we zijn geen verkoper; omdat we onafhankelijk adviseren, kunnen we echt samen op zoek naar de beste oplossing.
Onze expertise als verbindende factor
We zijn geen groot bedrijf, en de lijntjes zijn erg kort. We kennen elkaar en ieders expertise, en helpen elkaar waar dat kan. Natuurlijk heeft elk project zijn eigen projectmanager en adviseurs maar we werken echt samen. Zo schakelen we makkelijk collega’s bij als dat nodig is en denkt iedereen mee met de projecten van de ander. Die kruisbestuiving maakt ons sterk. Niet voor niets werken we allemaal op vrijdagochtend op ons kantoor. Dan drinken we samen koffie en bespreken we waar we mee bezig zijn en waar we tegenaan lopen. Zo kunnen we ieders expertise gebruiken voor élk project. Bij ons geldt niet ‘ik moet het doen’ maar ‘we zorgen dat het voor elkaar komt’. Samen vertalen we technologie naar betere zorg, zo ervaar ik dat echt.”