Probleem? Opgelost! In deze serie vertellen we over IT-vraagstukken die we hebben opgelost voor organisaties in de zorg. Dit keer Tjerry Hoekstra over het belang van nadenken vóór je een netwerk aanlegt. Voor betrouwbare wifi voor medewerkers én cliënten.

betrouwbare wifi

Betrouwbare wifi voor cliënten en medewerkers? Opgelost!

Steeds vaker vragen cliënten naar wifi op hun kamer. Of sterker nog, steeds vaker gaan cliënten ervan uit dat er wifi is. Voor hen heel vanzelfsprekend maar voor een zorgorganisatie kan het aanbieden van wifi aan cliënten een flink IT-vraagstuk zijn. Wij zijn expert in het vinden van oplossingen voor dit soort problemen. Een mooi voorbeeld is het wifinetwerk van Zorggroep Noordwest Veluwe.

Uitbesteden niet altijd een goed idee

Internettoegang en wifi voor cliënten kun je als zorgorganisatie zelf regelen of láten regelen. Beide heeft voor- en nadelen. Het inschakelen van een externe partij zoals Ziggo of KPN lijkt makkelijk. Je hebt er zelf geen omkijken naar: zij regelen het direct met of voor de cliënten, vaak samen met het televisiesignaal. Het nadeel: je weet niet goed wat je in huis haalt. Met het toevoegen van een extern signaal is de kans op storingen in je eigen netwerk veel groter. De betrouwbaarheid neemt af, juist nu steeds meer kritische processen zoals zorgalarmering via wifi lopen.

Goed opletten in eigen beheer

Regel je zelf wifi voor de cliënten van je organisatie, dan moet je ook aan je bedrijfskritische processen denken. Je wilt niet dat het interne wifinetwerk vertraagt of overbelast raakt door activiteit van de cliënten.
En een compleet separaat tweede wifinetwerk ernaast is moeilijk te beheren. Bovendien kunnen ook eigen wifi-netwerken elkaar flink in de weg zitten. Je hebt een stabiel netwerk nodig met genoeg capaciteit. Hoe pak je dat aan?

Een stabiel netwerk met genoeg capaciteit

Zorggroep Noordwest Veluwe zat met precies dit vraagstuk. Wij stelden voor om in een nieuw te bouwen pand álle cliëntenkamers te voorzien van bedraad en onbedraad internet en een eigen wifipunt. In elke kamer is nu maximale dekking voor de bedrijfskritische processen en een login voor de cliënt. Die login is gekoppeld aan de naam van de cliënt, die daarmee in het hele gebouw wifi-toegang heeft. Het netwerk herkent privégebruik en zorgt dat dit privéverkeer gescheiden blijft en ook gescheiden het internet op gaat. Zo raakt het netwerk voor de zorgmedewerkers nooit overbelast. En gaat het niet snel genoeg over de wifi, is er altijd een bedraad internetverbinding achter de hand.

Goed werkende, betrouwbare wifi voor cliënten én de eigen bedrijfsprocessen, gewoon in eigen beheer. Dat is een van de oplossingen van InfraHealth. Omdat IT altijd moet kloppen.

Wij helpen IT zo in te zetten dat zorgmedewerkers goed kunnen werken. Ben je benieuwd hoe InfraHealth / HealthDomotics jouw organisatie verder kan helpen? Lees ook het vorige artikel uit deze serie en neem contact met ons op.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *