InfraHealth

Selecteren van een goede leverancier voor zorgdomotica

Probleem? Opgelost! In deze serie vertellen we over IT-vraagstukken die we hebben opgelost voor organisaties in de zorg. Dit keer Gerwim Heerspink over hoe we helpen een goede leverancier in zorgdomotica te vinden.

Selecteren goede leverancier zorgdomotica? Opgelost!

De technologie in de zorg wordt steeds innovatiever. Als zorgorganisatie kun je er steeds meer mee. Het kiezen van een leverancier is belangrijk omdat hun aanbod deels bepalend is voor de mogelijkheden die je krijgt. Maar het vergelijken en selecteren van leveranciers is erg moeilijk, helemaal als je nog niet precies weet wat je nodig hebt. Wij zijn expert in aanbestedingen en hielpen Noorderboog met dit hele proces.

Hoe kies je een leverancier?

Noorderboog is een regionale zorgorganisatie voor ouderen en ouderenproblematiek. Toen Noorderboog plannen maakte voor de nieuwbouw van een revalidatiecentrum, zocht ze een nieuwe leverancier voor zorgdomotica. Die keus wilde ze niet zomaar maken, omdat die een grote impact heeft op de manier van werken in de organisatie. Het is belangrijk om goed te weten wat je nodig hebt voor je een contract afsluit. Wij hielpen zorggroep Noorderboog om scherp te krijgen wat ze precies wilde en bij het selecteren van een nieuwe aanbieder die daarbij past.

Een goed begeleid traject

Als eerste stelden we een werkgroep samen om te inventariseren wat er precies moest komen. In de werkgroep zitten zes leden van het zorgpersoneel, twee managers en technische collega samen alle wensen en eisen op een rij. Op basis daarvan formuleerden wij vervolgens het programma van eisen (PVE). Met het programma van eisen vroegen we via een request for information (RFI) leveranciers van zorgdomotica te reageren op de vraag van Noorderboog.

Zorgvuldig kiezen met eigen criteria

Uit de reacties selecteerden we vijf partijen met het best passende aanbod. Dat aanbod legden we vervolgens naast de eisen en wensen van de werkgroep. De locatiemanagers en zorgmedewerkers hadden hiervoor al checklists opgesteld zodat het aanbod echt goed met elkaar en met de vraag vergeleken kon worden. Na het doorlopen van de checklists bleven er nog drie leveranciers over om uit te kiezen. We vroegen deze drie hun voorstel verder uit te werken. Na een referentiebezoek, een request for proposal (RFP) en een eindpresentatie koos Noorderboog de uiteindelijke leverancier voor de zorgdomotica op hun nieuwbouwlocatie.

De oplossing voor Noorderboog

Noorderboog kreeg een revalidatiecentrum vol slimme sensoren, om bewegingen en behoeftes van de cliënten snel en makkelijk te kunnen volgen. Met bijvoorbeeld een slimme optische sensor in elke kamer gekoppeld aan een hals/polszender voor elke cliënt. Is zo’n sensor niet passend in de situatie, dan kan de zorgmedewerker kiezen voor sensoren zonder beeld zoals bewegingssensoren of deurcontact. De zorgprofessionals kunnen alle meldingen van het zorgdomotica-systeem volgen via een app. En via een speciaal netwerk is ook plaatsbepaling via bluetooth mogelijk.

En dan: de implementatie

De leverancier was gekozen en die had het plan klaarliggen. Klaar? Natuurlijk niet! Na het kiezen voor een leverancier begint de afstemming en implementatie, en ook dat begeleidden we. We doken de diepte in met de leverancier, de locatiemanagers en zorgmedewerkers. De input van de zorgprofessionals, die dagelijks zullen werken met de nieuwe domotica, gaf de leverancier een goed beeld van wat er wel of juist niet op de afdelingen ingezet moet worden. Daarmee werd in de praktijk ook echt gerealiseerd wat de bedoeling was, en konden de medewerkers en cliënten van Noorderboog er goed mee uit de voeten. En de leverancier, die is nu de voorkeursleverancier voor heel Noorderboog.

Technologische en innovatieve zorgdomotica, goed op elkaar afgestemd dankzij een zorgvuldig proces. Dat is een van de oplossingen van InfraHealth. Omdat IT altijd moet kloppen.

Wij helpen IT zo in te zetten dat zorgmedewerkers goed kunnen werken. Ben je benieuwd hoe InfraHealth / HealthDomotics jouw organisatie verder kan helpen? Lees ook het vorige artikel uit deze serie en neem contact met ons op.

Relevante artikelen