Ken je dat gevoel? Dat de wereld en alle ontwikkelingen langs je heen vliegen? De oplossingen van gister, staan vandaag alweer ter discussie. In de Zorg is dat niet anders. En misschien wel meer dan ooit heeft de snelle ontwikkeling van IT een grote impact op zorgorganisaties. Hoewel de oorzaken heel divers zijn, is de oplossing even simpel als complex. Het stelt simpel gezegd nieuwe eisen aan de IT organisatie. Maar hoe pak je dit aan? Daar zit juist de complexiteit.
Waar in traditionele IT organisaties met name gebruik wordt gemaakt van eigen toepassingen, zie je in toenemende mate dat kantoorautomatisering en toepassingen in rap tempo worden afgenomen uit ‘de cloud’. In de oude situatie beheren medewerkers eigen systemen. Op deze systemen werden eigen toepassingen geïnstalleerd, die met zelf ingerichte werkplekken kunnen worden gebruikt. Door gebruik te maken van diensten van de datacenters van met name Microsoft, Google, Amazon en IBM, gecombineerd met een Elektronisch Cliënten Dossier in het datacenter van de leverancier, is de IT organisatie niet meer in staat zijn traditionele rol uit te voeren. En er zijn meer oorzaken waardoor zaken snel veranderen voor de IT organisaties . Hieronder de 4 belangrijkste oorzaken, overzichtelijk onder elkaar:
- Gebruik diensten en datacenters van leveranciers zoals Microsoft en Google.
- Patiënten en cliënten moeten met behulp van IT steeds meer vanuit huis geholpen kunnen worden.
- Zorgdomotica wordt steeds meer IT in plaats van facilitair.
- Wet en regelgeving stelt steeds hogere eisen aan kwaliteit, veiligheid en privacy.
Oke, dus de rol van de IT organisatie en de mensen die er werken verandert. Wat komt daarvoor in de plaats? IT organisaties krijgen in deze verandering de rol van IT regisseur. Maar wat houdt dit eigenlijk in? En kan een traditionele beheerorganisatie zonder meer de omslag naar IT regisseur maken?
Nee, deze transitie gaat niet over één nacht ijs en vaak wordt dit proces en de impact hiervan ernstig onderschat. Hieronder 6 concrete adviezen die jou gaan helpen in de stap van beheer naar regie.
1. Positioneer regie op IT op strategisch niveau binnen de organisatie
Regie op IT vereist allereerst positionering van IT op strategisch niveau in de organisatie. Vanuit de visie van de organisatie op de te leveren zorg, stelt de IT organisatie een visie op waarmee de IT vormgegeven wordt. Deze positionering van IT vereist een continue toetsing van de visie en de uitvoering van deze visie bij de zorg. De IT organisatie moet de Zorg begrijpen en de rol van IT goed kunnen uitleggen op bestuurlijk niveau.
2. Herpositioneer de rol van de IT organisatie
Bij de uitvoering van de visie moet de IT organisatie opnieuw de rol nemen tussen de zorg en de leveranciers van de IT. Hierbij is de leverancier verantwoordelijk voor de uitvoering; de IT organisatie moet overzicht over de verschillende leveranciers houden, en zorgen dat zij samen diensten leveren conform de verwachtingen van de zorg.
3. Verwachtingsmanagement als sleutel naar resultaat
Verwachtingsmanagement naar de zorg is een belangrijke rol van de IT-regisseur: niet alle veranderingen kunnen op hetzelfde moment uitgevoerd worden. Met behulp van een projectportfolio kan een organisatie bepalen welke zaken prioriteit hebben. Dit is een samenspel tussen de zorg, waar functionaliteit gevraagd wordt, de IT-organisatie die zicht heeft op afhankelijkheden en het bestuur waar de financiering bepaald wordt. Regisseer het tempo van de verandering van IT samen met de zorg.
4. Meten is weten
De IT-organisatie voert ook regie op de geleverde kwaliteit van IT-diensten. De zorg moet een oplossing krijgen die past en werkt, en doorontwikkeld wordt. Door continu met leveranciers in gesprek te gaan over de verwachtingen en de daadwerkelijk ervaren kwaliteit, en vooral de vertaalslag te maken naar wat de zorg echt nodig heeft, wordt het verschil gemaakt.
5. Ken je plek
Niet langer heeft de IT-organisatie de kennis van alle systemen en toepassingen zelf in huis. Door de razendsnelle ontwikkeling van IT is dit ook niet meer op te brengen voor veel zorgorganisaties. De rol van IT-regisseur leidt tot IT waarmee de zorg echt geholpen wordt, en sturing op de kwaliteit van IT, gemeten vanuit de visie en gestelde kwaliteitseisen van de zorg.
6. Laat je adviseren en praat met professionals
InfraHealth helpt jouw organisatie natuurlijk graag bij deze transitie. Bij ons moet de kachel ook roken! Maar zonder gekheid… Ga niet bouwen zonder tekening. Een juiste aanvang van deze transitie van een uitvoerende IT organisatie naar die van IT-regisseur voorkomt later in het traject een hoop gedoe en foute keuzes. Wij kennen het proces en weten op voorhand waar je mee te maken krijgt. Die winst heb je dus al te pakken!
Een hulpmiddel hierbij is de InfraHealth Quick Scan. Met deze tool wordt gekeken hoe het staat met de visie op IT, de vertaling van deze visie naar de praktijk en aanbevelingen om te komen tot een adequate inrichting van de IT organisatie gericht op de toekomst. Ook helpen we je graag hands-on bij het realiseren van de al in gang gezette transitie.
Nieuwsgierig? Doe hier onze Quick Scan!
Heb je een vraag naar aanleiding van deze blog of wil je meer weten over dit onderwerp? Neem vrijblijvend contact op met Niek Ferwerda. We staan je graag te woord!
Bel +31 6 22883111 of mail naar niek.ferwerda@infrahealth.nl