25-08-2020 Door Jan van Pijkeren

Het afgelopen jaar hebben we vanuit InfraHealth één van onze zorgklanten geholpen bij de keuze van een IT leverancier die in staat is om het gewenste IT concept – in dit geval Office365 – te implementeren en te beheren. In deze case bleek niet alleen het zoeken van de juiste partner belangrijk, maar was vooral het moment van selectie dé sleutel bij het bieden van de beste oplossing.

Eind 2018 werd gestart met het opstellen van een functioneel ontwerp voor het nieuwe IT concept. Na een scan van de markt, waarbij we ook altijd kijken naar de ontwikkelingen, updates en aanpassingen die gepland staan voor de betreffende software, hebben we de klant geadviseerd om niet eerder dan in de tweede helft van 2019 te starten met het selecteren van een IT leverancier. Dit was niet zonder reden. We wisten namelijk dat er ontwikkelingen op de planning stonden, waar we bij de implementatie zoals we die voor ogen hadden, ons voordeel konden doen. Door het moment van lancering goed te timen, is maximaal geprofiteerd van de nieuwste ontwikkelingen binnen Microsoft en werd er tijd gekocht om applicaties verder te verSaaSen*.  

InfraHealth heeft een RFI (Request for Information) opgesteld en geadviseerd bij het samenstellen van de long- en shortlist van leveranciers. Onze ruime ervaring én kennis van de markt helpt de klant in de fase snelheid in het proces te houden en tegelijk de kwaliteit te waarborgen. We kennen de vraag van de klant én we weten welke leveranciers hier het beste antwoord op kunnen bieden. We kunnen daardoor snel het kaf van het koren scheiden en vlot tot een relevante selectie van potentiële kandidaten komen. In deze fase heeft InfraHealth samen met onze opdrachtgever de gesprekken met de leveranciers gevoerd. Tegelijk waren we adviseur voor het hoofd ICT, management en RvB van de klant over de te kiezen leverancier.

Begin 2020 is er een keuze gemaakt voor een leverancier. Tijdens de COVID periode hebben we niet stilgestaan. We hebben deze periode juist heel nuttig kunnen gebruiken om met de gekozen leverancier het technisch ontwerp, de overeenkomst en de XLA (eXperience Level Agreement)** nader uit te werken. Dit heeft er in geresulteerd dat in mei de opdracht definitief is verleend en er direct gestart is met de uitvoering van de werkzaamheden. Precies zoals we voor ogen hadden. Omdat IT moet kloppen!

* Nog niet eerder van het buzzword verSaaSen gehoord? Zoals wel vaker klinkt het spannender dan dat het is. VerSaaSen is namelijk niets anders dan applicaties naar de cloud brengen.

** Je komt het steeds vaker tegen. Bedrijven die overstappen van een SLA (Service Level Agreement) op een XLA (eXperience Level Agreement). Bij een SLA ligt de focus vooral op het technische vlak. In een XLA leg je doelen vast vanuit het perspectief van een eindgebruiker en richt je je op klanttevredenheid. Door het werken met een XLA krijg je als organisatie meer stuurkracht richting klantervaringen.

Wil je meer weten over wie we zijn en wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Of heb je gewoon een vraag naar aanleiding van deze blog? Neem dan contact met ons op, we bespreken het graag met je!

Contact Jan van Pijkeren

Bel +31 6 53980710

Mail naar jan.vanpijkeren@infrahealth.nl